Bygge en kassebil

70% of 100%

Kassebiler ble opprinnelig laget av kasser som ble brukt til oppbevaring av såper. I tidligere tider festet barn ganske enkelt en såpekasse på et par gamle hjul fra en barnevogn, og så hadde de mye moro med denne doningen. I dag tenker vi imidlertid på en hjemmelaget tråbil med en lav chassisramme. Den har ikke motor eller annen hjelp til framdriften.

Kassebiler må vanligvis dyttes, men du kan også kjøre nedoverbakke med dem. Det arrangeres mange populære kassebilløp. Styreanordningen på en kassebil kan være av forskjellig art – med tau, styring med føttene, med håndtak eller med en framgaffel fra en gammel sykkel. En enkel kassebil egner seg kun for lav hastighet, men det kan være lurt å utstyre den med bremser.

Hva slags materialer trenger du?
- Planke som er ca. 50 x 225 mm x 120–150 cm lang
- 2 planker som er 45 x 120 mm x 540 cm lange
- 11 planker som er 10 x 150 mm x 50 cm lange
- Ekstra planke som støtte for setet  
- 2 runde metallstenger, størrelsen må passe til diameteren på akselen
- 4 hjul
- Skruer
- Metallskiver
- Muttere og bolter
- Saksesplinter
- Tau til styring
 

  1. Målene på kassebilen

    Kassebilen er ca. 1,2 til 1,5 meter lang og ca. 75 cm bred. Høyden bestemmes av diameteren på hjulene. Desto større hjulene er, jo høyere over bakken kommer du. Målene avhenger også av hvem som skal kjøre kassebilen. Du kan velge den størrelsen du selv ønsker. Det gjelder også valg av materiale for ramme, hjul, styresystem, bremser og sete.

  2. Hjulene på kassebilen

    Du trenger fire hjul med lik diameter til kassebilen. Ulike typer hjul kan kjøpes på byggevarehus, for eksempel til trillebårer. Du kan også bruke hjul fra en gammel barnevogn eller barnesykkel. Noen ganger kan det være vanskelig å finne metallaksler i riktig størrelse som passer til diameteren på hjulene. Du kan bruke gamle rekkverk eller gjerdestolper, eller det kan hende du finner metallstenger i et byggevarehus. Vi bruker hjul fra en trillebår med en diameter på 360 mm og aksler med en diameter på 20 mm. Hjulene på kassebilen festes med skiver og saksesplinter.

  3. Metallaksler

    Bor åtte hull på 5 mm i metallakslene som er 20 mm i diameter (med en lengde på 750 mm). Ta utgangspunkt i midten og bor to hull på venstre og høyre side med en avstand på 100 mm. De bruker du til å skru akslene godt fast på tverrbordene foran og bak på kassebilen. Bor to hull i hver ende av akslene der hjulene monteres ved hjelp av saksesplintene. Avstanden avhenger av bredden på hjulnavene + festeskivene + frigang.

    Trillebårhjulene som vi har valgt, har en diameter på 360 mm, en dekkbredde på 85 mm, et endehull på akselen på 20 mm og en navbredde på 75 mm. De to hullene for saksesplinten er da plassert ved: 75 mm + 2 x skivetykkelsen på 3 mm = 6 mm + 2 x frigangen på 2 mm på hver side = 4 mm, som totalt blir 85 mm. Avstanden mellom den innerste saksesplinten og tverrbordet bak er omtrent 10 mm på hver side.

  4. Tverrbordet bak på kassebilen

    Tverrbordene foran (styring) og bak er laget av trebjelker som måler 45 x 120 mm og er 540 mm lange. Begge bjelkene har et spor i midten til metallakselen. Sporet er 20 mm bredt og 15 mm dypt og går langs hele bjelken. Bruk en sirkelsag stilt inn på en dybde på 15 mm til å lage to parallelle kutt i bjelken. Kuttene markerer sidene på sporet. Deretter skjærer du ut resten av sporet mellom de to sagelinjene med et huggjern. Det er enda enklere å skjære ut sporet med en fres. Etterpå skrur du bakakselen godt fast midt på tverrbordet bak.

  5. Tverrbordet foran (styring) på kassebilen

    Neste punkt er å montere framhjulsakselen på kassebilen på samme måte som tverrbordet bak, men før du gjør det, må du feste M12-bolten som er 12 eller 16 cm lang. Bor et hull på 12 mm midt på tverrbordet foran (styring). Bruk deretter en 20 mm-drill til å lage en ca. 30 mm dyp forsenkning til hodet på M12-bolten.

    1. Slå hodet på M12-bolten godt ned i den 30 mm dype forsenkningen for å unngå at bolten vrir seg under monteringen.
    2. Plasser så metallakselen midt på tverrbordet foran (styring).
    3. Skru til slutt akseldelene godt sammen.
  6. Rammen på kassebilen

    Avstanden mellom fram- og bakakselen på kassebilen er ikke fast, men det må være nok plass til at tverrbordet foran (styring) kan svinge greit. Neste punkt er å bruke en bred planke med en bredde på 220 mm til å lage en ramme med en lengde på 150 cm. Vi bruker ikke komposittmaterialer fordi tre tåler vann bedre. Bruk en 12 mm-drill til å lage et hull med en avstand på 18 cm fra framkanten, og sett bolten til tverrbordet foran (styring) ned i hullet. Fest deretter tverrbordet bak på undersiden bak på kassebilen.

  7. Sett på plass tverrbordet foran (styring)

    Tverrbordet foran (styring) sveives på kassebilens ramme med 12 mm-bolten som er nevnt tidligere. Øverste del av denne bolten er uten gjenger. Den trenger selvsagt å ha litt frigang slik at tverrbordet foran (styring) kan svinge fritt. Sett to store metallskiver på M12-bolten og ha på litt olje mellom skivene og bolten. Skyv den enden av M12-bolten som stikker ut, gjennom åpningen i rammen, plasser en metallskive på den gjengede enden av bolten og fest de to sekskantete M12-mutterne. Du kan også bruke selvlåsende Nylon-muttere for å unngå at mutterne løsner på grunn av risting. Stram mutterne i hver sin retning med to fastnøkler med riktig størrelse eller med en skiftenøkkel.

  8. Sett på plass hjulene

    I de to hullene i hver ende av metallakselen kan du feste saksesplinter som holder hjulene på plass sammen med de to skivene. Kontroller at hjulene kan svinge fritt, og ha på litt olje i hver ende av akslene for unngå unødvendig slitasje. Det er lurt å ha på mer olje etter noen uker. Hvis du bruker lufthjul, er det best å feste hjulene slik at ventilene kommer på innsiden.

  9. TIP

    Hvis du fester en tilhengerkrok foran på kassebilen, er det enkelt å trekke den framover.
  10. Setet

    Det er verdt å sette et godt sete på kassebilen, og det er enkelt å lage. Du trenger fem planker som er 50 cm lange til selve setet og ytterligere fire planker som er like lange til ryggstøet. I tillegg skrur du fast to planker som er like brede og tykke og omtrent 45 cm lange, på hver side på undersiden av setet. Da kan du skru setet godt fast på rammen. Ryggstøet på fire planker plasseres på skrå mot den bakerste planken på selve setet. Deretter lager vi to trekantede stykker med en vinkel på omtrent 60° og fester disse til ryggstøplankene og til bakerste del av rammen. Hvis du vil ha et mer komfortabelt sete, legger du på en pute!

  11. Endestopper for tverrbordet foran (styring)

    Endestopperen for tverrbordet foran (styring) festes på undersiden av rammen. Endestopperen fungerer som en sikkerhetsstopper og forhindrer at framakselen dreies for langt mot rammen, noe som kan føre til at kassebilen kanter eller at føreren skader føttene.

  12. Bremsen

    Bremsen består av en bevegelig bjelke som vi sager spor i eller fester en bit av et bildekk på enden av, slik at bremsebjelken ikke slites så raskt.

    Fest bremsebjelken godt på rammen. Du kan gjøre dette på venstre eller høyre side. Når du drar bremsebjelken bakover, presses den mot bakken slik at kassebilen senker farten. Det er lurt å feste et forsterket stykke på rammen for å motstå bremsekraften.

  13. Styresystem

    Du kan lage et helt enkelt styresystem ved å bore to horisontale hull til styretauet helt til høyre og venstre på tverrbordet foran (styring). Bor hullene på skrå slik at de kommer ut oppe på akselen og halvveis på tvers av den. Du kan selvsagt også feste styretauet med to øyebolter. Kontroller at knuten i enden av tauet er stor nok til at tauet ikke går gjennom hullet. Fest et kort trestykke øverst på tauet slik at føreren ikke skjærer hendene på det.

Kapasitet

Ranger denne trinnvise instruksjonen.

Bygge en kassebil

3.5
3.5 of 5

612 totalt

  • 5
    269
  • 4
    101
  • 3
    52
  • 2
    42
  • 1
    148